TU SA UKRÝVA VZÁCNY VITAMÍN B12

Azda jediná potravina, ktorú človek v porovnaní s prirodzeným stavom vylepšil, je kvasená kapusta. V našich podmienkach majú chemicky ošetrené rastlinné potraviny vyšší hygienický štandard a vitamín B12 z nich organizmus nedokáže získavať. Kapusta je však potravina, ktorá nám, vitamín B12 hravo poskytne, okrem iného samozrejme. Je bombou pre naše zdravie.

Za jej objav vďačíme Číňanom. Je veľmi zdravá a svojimi účinkami sa podobá jogurtu. Fermentáciou vzniká vysoko aktívny kobalamín (vitamín B12), ktorý v inej rastlinnej strave nenájdeme (azda iba občas v riasach). Je teda nenahraditeľná pre vegánov.

Účinné látky

Obsahuje spomínaný vitamín B12, je bohatým zdrojom vitamínu B5, kyseliny pantoténovej, vitamínu C. Nájdeme v nej draslík, železo, horčík, zinok.

Má teda tieto liečivé účinky na organizmus:

– Podporuje mentálnu sviežosť a príjemnú náladu
– Zvyšuje odolnosť proti stresu
– Aktivizuje mozgový a nervový metabolizmus
– Stimuluje metabolizmus železa
– Pomáha pri tvorbe červených krviniek
– Stimuluje rast buniek, má omladzujúce účinky
– Pomáha tvoriť kostnú hmotu
– Reguluje metabolizmus tukov a znižuje hladinu cholesterolu
– Posilňuje svalstvo (najmä srdcový sval)
– Pomáha lepšie zúžitkovať bielkoviny
– Posilňuje imunitný systém
– Prispieva k obnove opotrebovaného väzivového tkaniva

Kvasenú kapustu nepreplachujte

Pred jej prípravou by sme ju nemali preplachovať, hoci bude mať možno prisilnú chuť. Vyplavili by sme z nej množstvo cenných látok. Radšej si menej osoľme mäso, keďže obsahuje aj veľa soli. Najzdravšia je samozrejme surová kapusta. Nikdy ju nevarme viac ako 25 minút, inak príliš zmäkne a stratí väčšinu dôležitých látok.

Vybrali sme pre vás šalát z kvasenej kapusty
(pre 2 osoby) 250g kvasenej kapusty, 1 jablko, 2PL hrozienok, 1PL zastudena lisovaného rastlinného oleja

Kapustu trochu prevzdušníme vidličkou. Jablko aj so šupkou pokrájame na kúsky a zamiešame do kapusty. Pridáme olej a ozdobíme hrozienkami.
DOBRÚ CHUŤ!


Pridal: Monika * Foto: kreativita.sk; info.sk

 

Zdroj: Klaus Oberbeil, MUDr. Christiane Lentzová: Ovocie a zelenina ako liek