Nie je škorica ako škorica. Akú máte doma vy?

O jej prínosoch vedeli ľudia už v Stredoveku. Nevyhadzujme peniaze za drahé extrakty a tabletky. Postačí obyčajná, no kvalitná mletá škorica. Ale pozor, s mierou, pretože sa v nej nájde aj látka, ktorá nám môže škodiť.

Ide o vnútornú vrstvu kôry stromu, ktorý je príbuzný vavrínu. Možno ste už počuli o cejlónskej škorici. Tá je svetlejšia, jemnejšia a označuje sa ako pravá škorica. Naopak čínska je tmavšia, silnejšia a označuje sa ako nepravá. Rozdiel v ich zložení je malý. Aké sú jej účinné látky?  Anthokyaníny, cinamaldehyd, eugenol, cineol, cinamyl acetát. V našich regáloch nájdeme prevažne prášok či výrobky z nepravej škorice.

Je výborná „manažérka“ cukru a cholesterolu. Výskum zverejnený v roku 2003 v časopise Diabetes Care potvrdil, že škorica reguluje hladinu cukru v krvi a znižuje hladinu LDL cholesterolu v krvi a hodnoty triacylglycerolov (krvných tukov). Patrí medzi „hrejivé korenie“. Takže šup do čaju, ak je nám zima. No samozrejme s mierou.

Akú liečivú silu v sebe teda ukrýva?

  • podporuje účinok inzulínu
  • znižuje hladinu celkového a LDL cholesterolu
  • mierne znižuje krvný tlak
  • podporuje pevnosť cievnej steny
  • mierne znižuje zrážanlivosť krvi
  • má antioxidačný, antibakteriálny a fungicídny účinok
  • ukľudňuje
  • podporuje uvoľňovanie črevných plynov
  • podporuje prekrvenie sliznice žalúdka a hojenie peptických vredov
  • slúži ako podporná liečba kandidózy, reumatoidnej artritídy, aterosklerózy

Nielen pozitíva

Nórska štúdia, zverejnená v časopise Food and Chemical Toxicology potvrdila, že škorica obsahuje aj látku kumarín, ktorá je toxická pre pečeň a obličky. Pravá ceylónska jej obsahuje menej ako nepravá.

Niektoré zdroje však uvádzajú, že pri výskumoch, kde sa používajú myši, pôsobí kumarín toxicky a podstatne silnejšie, no v ľudskej pečeni to tak nefunguje. Je to spôsobené odlišnosťami v látkovej výmene. Človek na rozdiel od hlodavcov kumarín metabolizuje na 7-hydroxykumarin, ktorý nie je tak toxický.

V každom prípade, so škoricou to radšej nepreháňajme. Odborníci odporúčajú maximálne množstvo pol až jednu čajovú lyžičku denne, príp. 1 až 6 gramov. V tehotenstve sa užívať škoricu neodporúča vôbec.

Vybrali sme pre vás chutné Škoricovo-vanilkové sušienky:

1/2 pohára masla, 1/2 pohára trstinového cukru, 3/4 pohára rastlinného mlieka (kokosového), 2 poháre špaldovej hladkej múky, 1 pohár špaldovej múky polohrubej, vanilkový extrakt, 1 ČL škorice mletej, 1 ČL sódy bikarbóny

Suroviny podľa chuti: horká čokoláda; mandle alebo mandľové lupienky, brusnice, orechy mix, semiačka

Na obalenie: domáci škoricový cukor

Zmäknuté maslo si vymiešame s cukrom. Pridáme mlieko a vanilku. Primiešame preosiatu múku, sódu a škoricu. Pridáme brusnice, čokoládu, orechy, mandle a semiačka. Tvarujeme guľky, ktoré obalíme v cukre. Pečieme na papieri na pečenie pri 180°C cca 15 min.

DOBRÚ CHUŤ!

Ak máte chuť na sladký med so škoricou, na stránke jednoduchyzivot.sk na vás veselo čaká.
 Foto: pixabay – stevepbdobruchut.azet.sk
Zdroje: akv.skvysetrenie.zoznam.skbezpecnostpotravin.czkosicednes.skdobruchut.azet.sk