MRKVA MÁ VÝSADNÉ MIESTO MEDZI ZELENINOU

Sprevádza nás už od kolísky. Jej najväčší poklad Beta-karotén má účinky na imunitný systém. Kým vitamín A v tabletkovej forme treba v tehotenstve obmedziť, mrkvy môžu budúce mamičky zjesť koľko len chcú. Jej pozitívny účinok ocenia takisto aj muži.

V našich zemepisných šírkach sa jej veľmi dobre darí. Má vysoký obsah celulózy, ktorá pevne obaľuje nutričné látky a chráni ich pred vonkajším vplyvom.

Účinné látky

Najdôležitejšou je betakarotén – provitamín – vývinový predstupeň životne dôležitého vitamínu A. Nájdeme v nej aj zriedkavý a vzácny selén. Je nevyhnutný pre správnu funkciu srdca a krvného obehu, ostrosť zraku a rozmnožovaciu schopnosť u mužov. Bez neho nemôže imunitný systém dostatočne chrániť naše zdravie.

Má teda tieto liečivé účinky na náš organizmus:

  • Chráni pred voľnými radikálmi a škodlivinami
  • Posilňuje sliznice v organizme
  • Aktivizuje bunkový metabolizmus
  • Spomaľuje proces starnutia
  • Stimuluje rast vlasov a nechtov
  • Posilňuje imunitu
  • Zlepšuje zrakovú schopnosť, pomáha pri šerosleposti a bráni vzniku sivého zákalu
  • Posilňuje srdce a krvný obeh
  • Aktivizuje tvorbu spermií, zvyšuje rozmnožovaciu schopnosť

Je rekordérka v obsahu vitamínu A. V 100 gramoch sa ho nachádza viac ako 28 000 medzinárodných jednotiek, čiže tisíckrát viac ako v cvikle, či artičokách. Jedna mrkva obsahuje toľko vitamínu A ako veľká pilulka z lekárne. Čo je zdravšie, spomínať asi netreba. Pri tabletkách je prísna kontraindikácia. Tehotné ženy nesmú prijať denne viac ako 10 000 medzinárodných jednotiek retinolu (vitamínu A), inak hrozia embryu malformácie. No mrkvy môžu jesť koľko im chutí, nanajvýš im ožltnú dlane.

Biologicky aktívne kombinácie

Aby sa z beta-karoténu stal vitamín A, musíme prijať dostatok vitamínu E, železa, zinku a hormónov štítnej žľazy. Preto by sme mrkvu mali kombinovať s druhmi zeleniny a ovocia, ktoré obsahujú zinok, železo, alebo ich pokvapkať olejom obsahujúcim vitamín E.

Spracovanie

Mrkva svoje zásoby karoténu a selénu nechce len tak ľahko pustiť. Tvrdé bunky s obsahom celulózy treba povariť a pridať trochu oleja, aby sa uvoľnili. Karotény sú rozpustné v tukoch, preto sa bez tuku nemôžu dostať ani z čriev do krvného obehu.

Vybrali sme pre vás sladkú maškrtu – Mrkvový koláč:

Odmerkou môže byť hrnček (2,5 dcl): hrnček špaldovej múky, hrnček kokosu, 1 kypriaci prášok do pečiva, 2/3 hrnčeka hnedého, trstinového cukru či iného sladidla, hrnček mlieka, 2/3 hrnčeka oleja, 3 vajcia, trochu citrónovej šťavy, 2 hrnčeky nastrúhanej mrkvy

V miske zmiešame špaldovú múku, kokos, kypriaci prášok, cukor (iné sladidlo). K sypkým surovinám pridáme mlieko, olej, vajcia, trochu citrónovej šťavy a nakoniec nastrúhanú mrkvu.

Všetko dobre premiešame, vylejeme do vymasteného a strúhankou posypaného malého pekáča alebo tortovej formy. Dáme do rúry piecť asi na 25 minút pri 180°C. Po vychladnutí oblejeme citrónovou polevou. Tú získame zmiešaním citrónovej šťavy a cukru. Stačí, ak bude priesvitná. Na záver posypeme kokosom.

Mrkvu si môžete dopriať aj v podobe Mrkvovo-jablkového muštu v našom e -shope: jednoduchyzivot.sk

Foto: napalete.sk; pixbay – klimkin, Goa Art
Zdroje: Klaus Oberbeil, MUDr. Christiane Lentzová: Ovocie a zelenina ako liek, ISBN: 80-89144-46-2; trnavskyhlas.sk