MÄSO ÁZIE

Jediná rastlina, ktorá plnohodnotne nahrádza živočíšne bielkoviny je sója. Pred konzumáciou ju však musíme upraviť, v surovom stave totiž obsahuje množstvo škodlivých látok. Oproti mäsu má jednu veľkú výhodu. Kombinácia sóje a rastlín s obsahom vitamínov a minerálov je to najcennejšie, čo pre svoj organizmus môžete urobiť.

Táto strukovina pochádza z Ázie, kde ju poznajú už vyše 5000 rokov. Pole sóje vyprodukuje 20-krát viac bielkovín, ako keby na ňom pestovali krmivo pre dobytok. Má vysokú energetickú hodnotu a rýchlo zasýti.

Z veľkého množstva sójových výrobkov, ktoré poznáme, sú jedine fermentované sójové výrobky skutočné vhodné pre naše zdravie. Prechádzajú totiž procesom fermentácie, počas ktorej sa zo sóje vo veľkom množstve odstraňujú rôzne toxíny.

Je  optimálne využiteľná hlavne pre ľudí, ktorí trpia nedostatočnou tvorbou žalúdočnej kyseliny (starší ľudia alebo ľudia s nesprávnymi stravovacími návykmi). A to preto, že aminokyseliny zo sóje, najmenšie stavebné prvky bielkovín, sa štiepia oveľa ľahšie ako aminokyseliny v mäse, rybách či hydine.

Účinné látky

Pri nedostatku bielkovín gény v bunkových jadrách obmedzia látkovú premenu na minimum, lebo im chýba základná stavebná látka. Dôsledkom býva únava, strata motivácie, nervozita, pocit úzkosti. Práve sója nám môže dodať stratenú vitalitu. Obsahuje veľmi kvalitné oleje a tuky s obsahom lecitínu a vitamínu E. Nájdeme v nej pozoruhodné množstvo železa a draslíka.

Má teda tieto liečivé účinky na organizmus:

  • Aktivizuje metabolizmus bielkovín
  • Regeneruje väzivové tkanivá
  • Stimuluje rast buniek, má omladzujúce účinky
  • Zlepšuje koncentráciu a pamäť
  • Zabezpečuje zvýšenú produkciu žalúdočnej kyseliny a tým lepšie zužitkovanie bielkovín, vápnika, železa
  • Pomáha pri únave, depresívnych stavoch
  • Zmierňuje pocity úzkosti, nervozity
  • Upokojuje nervy
  • Odvodňuje organizmus, pomáha redukovať hmotnosť
  • Odvádza tuky z organizmu, najmä pečene
  • Má protizápalové účinky
  • Zvyšuje zrakovú ostrosť
  • Zvyšuje libido

Spracovanie

Sójové bôby sú svetložlté, červené alebo tmavohnedé až čierne. Na noc ich namočíme a uvaríme domäkka, inak zložky sóje zneutralizujú tráviaci enzým podžalúdkovej žlazy trypsín. Vynikajúce a ľahko spracovateľné produkty sú napríklad syr tempeh, natto alebo pasta miso.

Vybrali sme pre vás tempeh so zeleninou:

1ks tempeh natural, 2-3 strúčiky cesnaku, 1 PL olivového oleja, 1 čajová lyžička umeo octu, čerstvý zázvor podľa chuti, 2 mrkvy, 1 kaleráb, 2 mladé cibuľky alebo 1 pór

Tempeh postrúhame nahrubo, pridáme pretlačený cesnak, postrúhaný zázvor, olej, ocot a dobre premiešame. Necháme odstáť asi 15 minút. Zeleninu pokrájame na väčšie kúsky a premiešame s ochuteným tempehom. Z hmoty môžeme robiť menšie fašírky a opiecť alebo dať do zapekacej misky a nechať zapiecť pri teplote 150°C na 45 minút. Ako prílohu môžeme podávať pšeno alebo pohánku spolu s čerstvou zeleninou.

DOBRÚ CHUŤ!

 

Pridal: Monika * Foto: uzdrav.sk, warfare.blog.cz
Zdroje: Klaus Oberbeil, MUDr. Christiane Lentzová: Ovocie a zelenina ako liek; uzdrav.skfithall.sk; zdraviebezliekov.sk