JUŽANSKÁ PERLA

Taký mix drahocenných látok, ako majú olivy, nájdete u iných rastlín iba v semenách, jadrách a klíčkoch. Obsahuje životne dôležité mastné kyseliny, ktoré si náš organizmus nevie vyrobiť sám. Ak máte možnosť, siahnite radšej po olivovom oleji vyrobenom v Taliansku či Grécku.

Rastú všade tam, kde je teplúčko, slnečno. Odpradávna sa pestujú v celej stredomorskej oblasti a v severnej Afrike. Najkvalitnejší olivový olej je za studena lisovaný a vyrobený v Taliansku, Španielsku alebo Grécku.

Oliva je kombinovaný prípravok s obsahom najkvalitnejších účinných látok – polynenasýtených mastných kyselín, vitamínov a stopových prvkov. Ukrýva sa v nej 25% oleja, ktorý je jej najväčším pokladom. Ide o biologicky aktívnu zmes rôznych mastných kyselín. Sú teda energeticky výdatné.

Účinné látky

Slúži ako kvalitný zdroj vitamínov a pre telo dôležitých antioxidantov. Nechýba v  nej napríklad vitamín A, B, E, K, ďalej zinok, draslík, železo, sodík a esenciálne aminokyseliny. Obsahuje vysokú koncentráciu polyfenolov, ktoré majú pozitívne účinky vďaka svojim antioxidačným vlastnostiam.

Za studena lisovaný olivový olej obsahuje 20% nasýtených a 80% nenasýtených mastných kyselín. Z nich sú najhodnotnejšie esenciálne mastné kyseliny, naše telo si ich nevie vyrobiť samo. Sú mimoriadne dôležité pre membrány malých bunkových orgánov – mitochondrií, ktoré v našich bunkách produkujú energiu. Významnú úlohu hrajú aj pri produkcii tkanivových hormónov (prostaglandínov), ktoré ovplyvňujú vznik a priebeh zápalov, opuchov, svrbenia, bolestí hlavy, nervov a alergií.

Majú tieto liečivé účinky na organizmus:

  • Posilňujú srdce
  • Zmierňujú bolesti pri zápalových procesoch
  • Pomáhajú redukovať hmotnosť
  • Zastavujú predčasné starnutie, majú omladzujúce účinky
  • Posilňujú imunitný systém
  • Chránia žľazy s vnútorným vylučovaním

Spracovanie

Fantázii sa medze nekladú, chutia vynikajúco v akejkoľvek podobe. Treba ale dávať pozor, v chladničke rýchlo plesnivejú. Preto vždy nakupujte iba toľko koľko v krátkom čase zjete.

Vybrali sme pre vás Cestovinový šalát s artičokami a grilovanou zeleninou (4 porcie)

240g cestovín, 120g artičokov marinovaných, 80g červenej papriky, 2ks mladé cibuľky, 40g marinovaných olív, 20g nasekanej petržlenovej vňate, olivový olej panenský, soľ, mleté čierne korenie, listový miešaný šalát, parmezán na plátky

Cestoviny uvaríme v osolenej vode. Hotové cestoviny necháme vychladnúť a omastíme olejom. Pridáme všetku ogrilovanú zeleninu nakrájanú na menšie kúsky. Dochutíme soľou, čiernym korením a nasekaným petržlenom. Cestovinový šalát dáme na dochutený listový šalát a posypeme plátkami parmezánu. Parmezán strúhame zľahka na jemnom strúhadle len chvíľu pred použitím. Ak ho zbytočne nastrúhame viac, oschne.

DOBRÚ CHUŤ!

Pridal: Monika * Foto: radynacestu.cz; varecha.pravda.sk
Zdroje: Ovocie a zelenina ako liek, Klaus Oberbeil, MUDr. Christiane Lentzová, ISBN 80-89144-46-2; zdravie.pravda.skwww.webnoviny.sk; varecha.pravda.sk