AKÝ PITNÝ REŽIM JE VHODNÝ PRE NAŠICH DROBCOV?

nase spravyOdborníci z oblasti pediatrie a nutričného poradenstva odporúčajú pravidlá, ktorými sa môže riadiť každý starostlivý rodič. U detí obzvlášť platí, že „Voda je základ života“. Veľké množstvo cukru, farbív a kofeínu ubližuje nervovému systému. Pri výbere byliniek rozhoduje vek dieťaťa a kvalita čajov. 

Jednou z najdôležitejších podmienok pre správne fungovanie organizmu je udržiavanie rovnováhy „vodného hospodárstva“ v tele. Kým dospelým sa odporúča vypiť denne 2,5 – 3 litre tekutín, detské telo potrebuje tekutín viac, pretože je tvorené väčším podielom vody. Platí, že čím je dieťa menšie, tým viac tekutín na jeden kilogram svojej váhy potrebuje. Prehľad nám ponúka aj táto tabuľka.

4-7 rokov 7-10 rokov 10-13 rokov 13-15 rokov  15-19 rokov
Celkom (l/deň) 1,6 1,8 2,15 2,45 2,8
Z nápojov (ml/kg/deň) 75 60 50 40 40
Zdroj: OZ Výživa detí

 

Pre deväť ročné dieťa s váhou 38kg by malo byť množstvo tekutín na deň: 60ml x 38kg = 2 280 ml. Takto si môžeme zistiť orientačné množstvo. Treba však brať do úvahy aj iné faktory. Či je dieťa zdravé, akú má fyzickú aktivitu, aké je počasie. Zafarbenie moču nám takisto môže odhaliť, ak je dieťa nedostatočne hydratované. Pokiaľ je moč tmavý, má telíčko menej tekutín. Piť by malo priebežne počas celého dňa v menších dávkach. Ideálna teplota nápojov je od 20 do 25°C. Polievky, omáčky, voda obsiahnutá v ovocí a zelenine sa takisto započítava do denného príjmu tekutín.

VHODNÉ NÁPOJE PRE DETI

V pitnom režime by mala dominovať predovšetkým čistá voda. Odporúčajú sa aj neperlivé dojčenské vody. Ak chceme dopriať starším ratolestiam ovocné džúsy (aj tu však platí – nie je džús ako džús), sú tiež priateľnou voľbou, ale je dobré zriediť ich pomerom 1 : 1, pretože obsahujú vysoký podiel cukru (aj keď prírodného). Vďaka zriedeniu si telo s cukrom a ovocnými kyselinami poradí lepšie. Ďalšou možnosťou sú špeciálne detské čaje. Tie môžu pomôcť pri niektorých ťažkostiach, ktorým sa občas nevyhne žiadne dieťa.

PRI VÝBERE ČAJOV A BYLINIEK JE DOBRÉ  RIADIŤ SA VEKOM DIEŤAŤA

Do troch mesiacov veku by sa rozhodne nemali podávať žiadne bylinky. Prvých 6 mesiacov života by za ideálnych podmienok malo byť dieťa dojčené. Od pol roka už dieťa môže piť niekoľko druhov (Majorán záhradný, Divozel veľkokvetý, Sedmokráska obyčajná, Žihľava dvojdomá).

Po prvom rôčku nič nepokazíme čajíkmi z bylín ako Saturejka záhradná, Repík lekársky, Mäta kučeravá, Tymián, Šalvia lekárska, Šípka, Levanduľa, Prvosienka jarná, Ďatelina lúčna, Ibiš lekársky, Harmanček pravý, Ostružina. Pri príprave treba ale dávať pozor, aby sa nepresiahla doba varenia a lúhovania.

Od 6. roku života mu môžeme variť čaje z rovnakých byliniek ako pre seba, no v polovičnej dávke. Samozrejme, s výnimkou alergikov a hypersenzitív­nych detí.

Starším deťom pripravujeme aj čaj Rooibos. Získava sa z juhoafrického kríku. Má príjemnú sladkú chuť. Je veľmi vhodný na pitie počas celého dňa aj pre deti, keďže neobsahuje kofeín. Nájdeme v ňom veľa zdraviu prospešných vitamínov (najmä vitamín C), minerálov a stopových prvkov. Ďalšou možnosťou sú hotové bylinné zmesi v bio kvalite. Pre ich zdravie je dôležité neprekračovať odporúčané denné množstvá vypitého čaju a dodržiavať návod na správnu prípravu.

AKO SPOZNÁME KVALITNÝ ČAJ

Samozrejme, u väčšiny z nás sa v kuchyni nájde klasický čaj v nálevových vrecúškach. Je však tento čaj naozaj skutočným čajom? Nemáme doma len čajový prach? Môžeme to zistiť nasledujúcim testom.

Ponoríme vrecko do studenej vody, ak sa do niekoľkých sekúnd sfarbí do tmava, ide o umelé farbivo. Alebo ak potrasieme vrecúško nad bielym tanierom a padá z neho drobný prach, ide o nekvalitný čaj. Platí zásada, že čím má čaj rozdrvenejší list, tým je menej kvalitný. Nie je na škodu všímať si aj zloženie takýchto čajov, tiež nám čo to prezradí.

Väčšinou sú tieto vrecúškové „čaje“ iba odpadom pri spracovaní kvalitných čajov vo fabrike, ktoré sú aj chemicky dochucované. Preto sme názoru, že sypaný čaj je zdravšou alternatívou pre naše telo. No samozrejme, nájdu sa aj kvalitné vrecúškové čaje. Treba mať len oči otvorené a vybrať si pre nás to, čo nám najviac vyhovuje.

AKÝM NÁPOJOM SA RADŠEJ VYHNÚŤ ALEBO ICH UŽÍVAŤ S MIEROU

Nevhodné sú granulované čaje, ktoré niekedy obsahujú len 3 percentá bylinného extraktu a zvyšok je cukor. So sypanými a porciovanými čajmi zaobchádzajme opatrne. Obsahujú kofeín a znižujú schopnosť detského organizmu vstrebávať železo zo stravy. Preto by sme mali dobre zvážiť kedy a prečo čaje našim najmenším podávať  a takisto vybrať, ktoré čaje vhodné sú a ktoré nie.

Sladké malinovky a nápoje spomínať asi moc nemusíme. Obsahujú veľké množstvo cukru, farbív, prípadne kofeín. Pri minerálnych vodách treba byť opatrný, denne by nemali deti vypiť viac ako 1 pohár (300 ml). Pramenité vody by sa mali aj striedať, keďže majú rozdielne zloženie minerálov. Oblúkom sa vyhnime silným zeleným a čiernym čajom. Okrem kofeínu, ktorý môže mať nepriaznivý vplyv na nervový systém dieťaťa, pôsobia tieto nápoje močopudne.

Každý chceme pre svoje dieťa to najlepšie. Spôsob stravy a pitný režim vo veľkej miere ovplyvňuje celkové fyzické zdravie. Najvhodnejší postup, ako vštepiť dieťaťu zásady správnej výživy a zdravého životného štýlu, je – ísť mu príkladom. Nezabúdajme, že práve v detstve sa formuje osobnosť budúceho „dospeláka“, s čím úzko súvisia aj jeho sklony k zdraviu, či chorobe.

Foto: pixabay – alebertoadan, Goa Art
Zdroje: vyzivadeti.czliecive-caje.skzena.sme.skdomacalekaren.comjednoduchyzivot.sk; zena.pravda.sk; O zdraví - zdravý životný štýl - Doc. PaeddDr. Jozef Liba, CSc., ISBN 80-88722-45-4