5.11. SVETOVÝ DEŇ BEHU

Ide o charitatívnu akciu na podporu boja proti chudobe vo svete. Cieľom je nielen získanie finančných prostriedkov, ale aj zvýšenie povedomia verejnosti o príčinách a riešeniach extrémnej chudoby vo svete. A prečo práve beh?

Svetový deň behu sa pripomína od roku 1999. Založil ho Bill McDermot na Long Islande. „Behajte pre radosť a zdravie,“ odporúča prof. MUDr. Daniel Pella, PhD. z Lekárskej fakulty UPJŠ v Košiciach, prezident Slovenskej asociácie aterosklerózy. „Pravidelný pohyb, zvlášť na čerstvom vzduchu, pomáha udržiavať a rozvíjať zdravie človeka. Chôdza a beh predstavujú najprirodzenejší pohyb pre každého človeka a majú veľký význam pre naše zdravie. Behanie, či už rekreačné alebo kondičné, významne prospieva pohybovému, srdcovo-cievnemu i tráviacemu ústrojenstvu, pričom patrí z hľadiska finančnej dostupnosti medzi najmenej náročné športy. Postačí k nemu len pevná vôľa a vhodná obuv i oblečenie.“

Beh má pozitívny dopad aj na psychiku človeka, odbúrava stres. Neexistuje pri ňom žiadne vekové obmedzenie. Behať sa dá v akomkoľvek veku, no intenzitu tréningov je treba prispôsobiť svoju zdravotnému stavu. Okrem zvyšovania kondície pomáha tiež odstraňovať nespavosť, podporuje vášnivosť a je prevenciou proti starnutiu.

Podľa odborníka stačí k získaniu dobrého pocitu a kondície 30-minútový tréning dvakrát týždenne a už za krátky čas sa človeku telo za vydanú námahu odvďačí. Pri tejto pohybovej aktivite je totiž samozrejmosťou spevnenie svalstva a úbytok tukovej hmoty, obzvlášť, ak behá človek ráno nalačno. Samozrejme, aj pri tejto aktivite je dobré dbať na niekoľko dobrých rád a to nezabúdať na rozcvičku pred každým behom a tiež postupnosť, pravidelnosť či primeranosť pohybovej aktivity, po ktorej by malo nasledovať uvoľnenie a krátke strečingové cvičenie.

Pokiaľ sa rozhodnete pravidelne behať, nedajte sa odradiť počiatočnými ťažkosťami – skôr či neskôr pocítite psychickú a fyzickú vitalitu, ktorá vám vynaloženú námahu vynahradí. Nezabúdajte však ani na to, že pre začiatočníka je dôležité osvojiť si správnu techniku behu, pretože nevhodná technika môže spôsobiť problémy s pohybovým aparátom. Pri behaní počúvajte svoje telo a nepreceňujte zbytočne svoje sily. Odmenou bude zlepšujúca sa fyzická kondícia a psychická vitalita a príjemne vás prekvapí aj skutočnosť, akú budete mať z behania radosť.

Ako správne behať?

Základom je celková uvoľnenosť tela a prirodzený pohyb – telo by malo byť pri behu vzpriamené a plecia voľne spustené, pričom paže sa pohybujú v smere behu, nie popred hrudník. Je treba vyhnúť sa zbytočným výkyvom trupu do strán a tiež behu po špičkách, čo má za následok nadmerné namáhanie lýtkových svalov. Ideálne je došľapovať na pätu a váhu tela postupne preniesť na celé chodidlo až po špičku. Dajte tiež pozor na zatínanie pästí pri behu – behajte s palcami voľne položenými na ukazovákoch, ako keby ste v rukách držali vajce. Nezabúdajte ani na:

  • Rozcvičku – Zahriatím a pretiahnutím tela sa pohybové ústrojenstvo a krvný obeh pripraví
    na telesnú záťaž.
  • Postupnosť – Kondícii je treba prispôsobiť rýchlosť behu a dĺžku trate. Pre začínajúceho
    bežca je najlepšie najskôr predlžovať čas behu a potom postupne zrýchľovať tempo.
    Vždy platí, že je dobré počúvať vlastné telo.
  • Pravidelnosť – Pre získanie kondície je nevyhnutný dlhodobý tréning, pri ktorom
    sa pravidelne striedajú tréningové a odpočinkové dni.
  • Primeranosť – Príliš veľké, alebo naopak slabé zaťaženie je neúčinné a stráca na význame,
    môže byť dokonca škodlivé. Optimálny výkon sa dosahuje predovšetkým dodržiavaním
    rovnomerného tempa behu.
  • Upokojenie – Podobne ako na rozcvičenie, potrebuje organizmus určitý čas aj na
    upokojenie – náhle prerušenie fyzickej záťaže, môže viesť k pocitom slabosti či závratu.
    Preto sa odporúča plynulo prejsť od behu k niekoľko minútovej rýchlej chôdzi a na záver
    si krátkym strečingom uvoľniť namáhané svaly.
Kalendár medzinárodných dní pre nás pripravujú „slobodní ľudia“ zo spoločnosti www.fsgroup.sk a www.goaart.sk.
Zdroj: kosickespravy.sk