16.10. Svetový deň potravy

medzinarodne a svetove dni perex kolecko 100Vo svete ešte stále existujú obrovské rozdiely, pokým jedni žijú v prepychu a blahobyte, ďalší trpia a zomierajú od hladu. Svetový deň potravy je uznávaný vo viac ako 150 krajinách po celom svete. V niektorých krajinách sa venujú najmä problematike nových technológií pri produkcii potravinových surovín, inde riešia základný problém – nedostatok potravín a hladovanie. V každom prípade extrémy zdraviu neprospievajú, v bohatých krajinách ide o prejedanie sa a nadmernú konzumáciu potravín, v krajinách tretieho sveta ľudia umierajú kvôli nedostatku jedla. Dopady na zdravie a život človeka sú v oboch prípadoch alarmujúce. Podľa FAO bola v roku 2009 dosiahnutá kritická hranica miliardy hladujúcich po celom svete v dôsledku rastúcich cien potravín a finančnej krízy.

10_16_potraviny

Štatistiky hovoria, že v súčasnosti žije 17% obyvateľov Európskej únie pod hranicou chudoby. S chudobou úzko súvisí nedostatok potravín a fakt, že si ľudia nemôžu dovoliť kupovať kvalitné potraviny a to sa odráža na ich zdraví.

Ľudia by sa mali zamyslieť nad konzumovanou stravou a potravinami neplytvať, no na druhej strane príliš na ich kvalite nešetriť. Viaceré výskumy dokazujú, že práve výživa je jedným z hlavných faktorov kvality života a zdravia.

Poschodia potravinovej pyramídy:

Potravinová základňa: najväčšie zastúpenie v jedálničku (40 %) majú tvoriť obilniny, chlieb, celozrnné výrobky a pečivo, ryža, cestoviny, ovsené vločky, pohánka. Táto skupina je bohatá na minerálne látky, škrob, vitamíny a vlákninu.

1. poschodie: ovocie a zelenina (35 %)
2. poschodie: hlavne bielkoviny, ktoré sú dôležité na stavbu tela, napr. mlieko, mliečne výrobky, tvaroh, mäso, hydina, ryby, strukoviny, orechy, vajcia, v pomere 20 %.
3. poschodie: obsahuje všetky prehrešky stravovania (5 %). Ide o vysokoenergetické potraviny a potraviny, ktoré nejakým spôsobom narúšajú správny metabolizmus. Ide o tuky, sladkosti, cukor, soľ, údeniny, alkohol.

Dôležitou súčasťou je i dodržiavanie pitného režimu, ktorý by mal denne obsahovať 1,5 – 2 litre tekutín. Vhodným nápojom sú stolové minerálne vody, čaj alebo kvalitná pitná voda.

Zdroje: webnoviny.sk * who.sk * ruvzpd.sk
Kalendár medzinárodných dní pre nás pripravujú „slobodní ľudia“ zo spoločnosti www.fsgroup.sk a www.goaart.sk