1.10. SVETOVÝ DEŇ VEGETARIÁNOV

Milí vegetariáni, dnes máte svoj deň. Viete kedy vznikol tento spôsob stravovania? Ak prestaneme jesť mäso, nečakajme okamžitý efekt. Vedci však zistili, že vegetariáni sú menej náchylný na zhubné ochorenie. To však pripisujú aj faktu, že sa mnohí vegetariáni snažia zo svojho jedálnička vylúčiť cukry, ale aj zdraviu škodlivé cigarety, alkohol či kofeín.

Vegetariánstvo siaha až do starovekej Indie, odkiaľ sa rozšírilo prostredníctvom náboženstiev ako zdravý spôsob života. Medzi náboženstvá v ktorých najčastejšie počuť niečo o vegetariánstve, patrí najmä budhizmus a hinduizmus. Svetový deň vyhlásila Medzinárodná vegetariánska únia na 24. svetovom vegetariánskom kongrese v indickom Novom Dillí v roku 1977 a oslavuje sa od roku 1978.

Ak sa niekto vzdá mäsa, berie sa to dnes ako súčasť „moderného“ zdravého životného štýlu. Nezáleží pritom, či sa človek vydal na „zelenú cestu“ z vlastného presvedčenia alebo zo zdravotných dôvodov. Vegetariáni prijímajú bezmäsitú stravu, zo živočíšnych produktov konzumujú iba mlieko, syry, jogurty a vajcia. Dôležité je, aby svoj jedálniček obohatili o špecifické zdroje vápnika, bielkovín, minerálov a stopových prvkov, ktoré ponúka mäsitá strava. Tento deň je príležitosťou na zmenu v jedálnom lístku založenom na zeleninovej báze.

Čo sa objaví najčastejšie na ich tanieri?

Tofu predstavuje bohatý zdroj bielkovín, zinku a železa. Používa sa v slaných aj sladkých pokrmoch. Pripravuje sa z neho nátierka, pridáva do šalátov alebo sa uvarí podobne ako mäso. Vyrába sa zrážaním sójového mlieka.

Oriešky. Čo druh to vitamín E, omega 3 mastné kyseliny, bielkoviny a zinok.

Ryžu často dopĺňajú zeleninou, alebo si pripravia ryžový nákyp.

Cottage cheese obsahuje veľa vápnika, minerálnych látok aj vitamínov. Dá sa jesť samostatne, ale môže sa doplniť aj červenou repou a paprikou.

Ovocie a zelenina predstavujú obrovskú skupinu potravín ponúkajúcu zásobu vitamínov. Rozpisovať ďalej asi netreba.

Ovsené vločky sa dajú ľahko kombinovať a rýchlo zasýtia. Môžu sa jesť surové, ale po uvarení sú ľahšie stráviteľné. Obsahujú vlákninu (betaglukán), ktorá nielen znižuje cholesterol, ale účinne podporuje imunitu a podporuje fagocytózu – schopnosť bielych krviniek „zhltnúť“ baktérie, vírusy a rakovinu. B vitamíny a minerály z ovsených vločiek potrebujú najmä naše nervy, koža a vlasy. Vločky sa hodia k príprave detských jedál, do müsli, kaší, polievok, palaciniek, placiek (aj zemiakových) a pečiva. Poskytujú tiež bielkoviny.

A my mäsožravci, u ktorých sa náhodou tieto skvelé a hlavne zdravé potraviny v jedálničku nevyskytujú, sa môžeme inšpirovať.

Kalendár medzinárodných dní pre nás pripravujú „slobodní ľudia“ zo spoločnosti www.fsgroup.sk a www.goaart.sk.
Zdroje: zaujimavosti.netteraz.skakv.sk